Zmagania klasyków na Rajdzie Śląska
Podczas Rajdu Śląska 2024 będziemy mogli oglądać nie tylko najnowocześniejsze rajdówki, prowadzone przez czołowych kierowców Europy, ale także te, które przed laty przyprawiały kibiców o szybsze bicie serca. Za sprawą zmagań w ramach cyklu Millers Oils HRSMP na śląskich odcinkach specjalnych możemy spodziewać się prawdziwych rajdowych legend.
Jedną z nich jest Lancia Delta HF Integrale, która jest chyba najważniejszym włoskim samochodem rajdowym. W latach świetności, czyli od 1987 do 1992 r., zbudowane na bazie tego niepozornego samochodu kompaktowego rajdówki wygrały praktycznie wszystko, co było do wygrania. Na długiej liście sukcesów znajdziemy sześć tytułów mistrzów świata wśród zespołów, cztery w klasyfikacji kierowców oraz 46 wygranych rajdów WRC! Za kierownicą Delty zasiadały takie legendy, jak Juha Kankkunen, Didier Auriol czy Miki Biasion.
Oprócz tego na śląskich trasach zobaczymy też maszyny, które odnosiły sukcesy w późniejszym okresie, m.in. Forda Escorta RS Cosworth, którego rozwijano na początku lat 90. XX w. W Rajdowych Mistrzostwach Świata brytyjska rajdówka triumfowała w ośmiu startach. Za jego kierownicą startowały takie asy François Delecour, Tommi Mäkinen, czy Carlos Sainz, a także Malcolm Wilson. Brytyjczyk co prawda nie miał spektakularnej kariery na arenie międzynarodowej, ale właśnie w Escorcie zdobył mistrzostwo Wielkiej Brytanii w 1994 r., a później stworzył zespół znany jako M-Sport i w roli szefa ekipy sięgnął po 3 mistrzowskie tytuły.
Escort nie cieszył się tak wielkimi sukcesami jak Lancia m.in. dlatego, że pod koniec lat 90. musiał mierzyć się z bardzo mocną japońską konkurencją. Chociażby z Subaru Imprezą 555, którą również regularnie można oglądać w Millers Oils HRSMP. Większości na widok legendarnego granatowo-złotego malowania pewnie przypomina się nieodżałowany Colin McRae, jednak nie można zapominać, że za kierownicą tego samochodu zasiadali także Carlos Sainz, czy Richard Burns. Subaru dzięki tej maszynie, zdobyło w sumie 2 tytuły mistrzów świata w klasyfikacji zespołów, jeden wśród kierowców, a Impreza stała się jedną z najbardziej kultowych rajdówek w historii.
Oczywiście to nie wszystkie historyczne auta jakie będziecie mogli podziwiać na trasach tegorocznego Rajdu Śląska. Nie zabraknie także wielu innych zarówno legendarnych, jak i tych mniej znanych samochodów.
Rajd Śląska – informacje:
Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.
Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.
Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.
Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Partnerami wydarzenia są miasto Katowice i marka MOYA. Współorganizatorem wydarzenia jest Stadion Śląski w Chorzowie.
Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.