Udany dzień Marczyka i Lubiaka
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) utorowali sobie drogę do trzeciego w karierze triumfu w Rajdzie Śląska. W sobotę, 20 września liderzy punktacji mistrzostw Europy dyktowali tempo rywalizacji – wygrali sześć z siedmiu oesów i usadowili się na pierwszym miejscu klasyfikacji zawodów z ponad 25-sekundową przewagą. Na drugim miejscu etap zakończyli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). Tuż za nimi plasują się Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2, +29 s), będący o krok od pierwszego w karierze tytułu mistrzów Polski.
Rywalizacja w tegorocznej edycji Rajdu Śląska rozpoczęła się w piątek, 19 września w ścisłym centrum stolicy regionu, gdzie rozegrano widowiskową, wieczorną próbę GZM Katowice (1,85 km). Przed załogami zgłoszonymi w ramach szóstej rundy mistrzostw Polski (RSMP) i dziesiątej rundy pucharu Europy (FIA ERT), na trasie katowickiego superoesu pojawiły się samochody sprzed lat, ponieważ zawody są także rundą Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Łącznie w piątek do rywalizacji przystąpiło 51 załóg, w tym 22 w „historykach”. W gronie załóg we współczesnych konstrukcjach, najlepiej spisali się Marczyk i Gospodarczyk, powtarzając ubiegłoroczny sukces. Za nimi uplasowali się bracia Szejowie – wolniejsi o 1,3 s. Autorami trzeciego czasu byli Matulka i Syty (+1,5 s). W czołowej piątce zmieścili się także Grzyb z Biniędą (+1,9 s) oraz Byśkiniewicz i Siatkowski (+2,1 s). W klasie 3 pierwszymi liderami zostali Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3), a w „ośce” (2WD) prowadzenie objęli Janowski i Grzenia.
GRZYB – MARCZYK 1:2
Sobotni, najdłuższy etap Rajdu Śląska, obejmował trzy odcinki specjalne na południu województwa śląskiego – każdy pokonywany dwukrotnie – oraz wieczorne starcie pod Superauto.pl Stadionem Śląskim.
Poranna pętla rozpoczęła się od zwycięstwa Grzyba i Biniędy na OS 2 – Jastrzębie-Zdrój (11,9 km). Wiceliderzy punktacji RSMP pokonali załogi Marczyk/Gospodarczyk i Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia RS Rally2) odpowiednio o 0,6 i 3,3 s. Te wyniki nie zmieniły nazwisk na szczycie tabeli – pierwsze miejsce nadal zajmowali Marczyk z Gospodarczykiem. W klasie 3 drugie oesowe zwycięstwo na swoje konto zapisali Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3), a najszybszym kierowcą „ośki” (klasyfikacja 2WD) był wracający po przerwie Dariusz Poloński, któremu w Lancii Ypsilon Rally4 towarzyszy Łukasz Sitek.

Pierwszą trójkę na odcinku Hażlach (OS 3 – 14,4 km) utworzyły te same załogi, co na OS 2, lecz w nieco innej kolejności: Marczyk/Gospodarczyk, Grzyb/Binięda (+0,5 s) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (+3,2 s). Z kolei w klasach 3 i 2WD zachowano status quo – ponownie najlepsi byli Łabuda z Kuśnierzem oraz Poloński i Sitek.
Liderzy rajdu najmocniejszy sygnał wysłali rywalom na oesie Gmina Jasienica – najdłuższej sobotniej próbie (OS 4). Miko i Szymon pokonali Byśkiniewicza i Siatkowskiego o 5,4 s, a od Grzyba i Biniędy odskoczyli o 5,8 sekundy.
Serię oesowych triumfów Łabudy i Kuśnierza przerwali Jakub Ulanowski z Patrykiem Kielarem (Ford Fiesta Rally3), lepsi od liderów klasy 3 o 6,4 s. W „ośce” bezkonkurencyjni pozostają Poloński i Sitek, którzy w Gminie Jasienica skompletowali oesowy hat-trick.

Po porannej sekcji zawodnicy wrócili na Superauto.pl Stadion Śląski, gdzie czekał ich 30-minutowy serwis. Na trzecie miejsce, za Marczyka i Grzyba, awansował Matulka. Gliwiczanin skorzystał z pecha Byśkiniewicza i wskoczył na podium klasyfikacji Rajdu Śląska. Byśkiniewicza i Siatkowskiego zatrzymała awaria samochodu tuż przed OS 4. Załodze udało się ją usunąć, ale spóźniła się na start oesu, za co – zgodnie z regulaminem – otrzymali karę czasową, która zepchnęła ich na 24. pozycję.
W klasie 3 prowadził Łabuda przed Ulanowskim (+7,4 s). Liderzy 2WD – Poloński i Sitek – wypracowali już 15 sekund przewagi nad słowacką załogą Sipos/Hranka (Peugeot 208 Rally4), która w Rajdzie Śląska walczy o awans na pozycję liderów rajdowego pucharu Europy (FIA ERT).
POPOŁUDNIE NA WYŁĄCZNOŚĆ MARCZYKA
Popołudniu Marczyk i Gospodarczyk jechali z żelazną konsekwencją i systematycznie – oes po oesie – oddalali się od rywali. Liderzy mistrzostw Europy nie oddali konkurentom ani jednej próby.
Ponowne starcie w Jastrzębiu-Zdroju zakończyli z czasem lepszym od Matulki i Sytego (+2,1 s), a także Grzyba i Biniędy (+3,2 s). Większą przewagę Marczyk wypracował w Hażlachu, odskakując od Grzyba i Matulki odpowiednio o 4,5 i 5,1 s. Był to jednocześnie 140. wygrany oes Marczyka w rundzie RSMP. Przedostatni z sobotnich odcinków (Gmina Jasienica) zmienił nieco układ sił w czołówce. Grzyb – jak sam wspominał – nie mógł znaleźć sposobu na tę próbę i zajął dopiero piąte miejsce (+7,6 s). W efekcie jego przewaga nad Matulką stopniała z 9,7 do 4,1 s. Piąte z rzędu oesowe zwycięstwo zanotowali liderzy Rajdu Śląska. O dwie sekundy wolniej dystans tej próby pokonali Matulka i Syty. Jarosław Kołtun z Ireneuszem Pleskotem wykręcili trzeci czas – 5,1 s za triumfatorami.

Rywalizacja na błoniach Superauto.pl Stadionu Śląskiego (1,5 km) nie zmieniła już kolejności w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej Rajdu Śląska. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk uzupełnili komplet czterech oesowych zwycięstw w drugiej dzisiejszej pętli. Podium próby pod Kotłem Czarownic uzupełnili Matulka (+2 s) i Byśkiniewicz (+2,1 s).
Po ośmiu odcinkach specjalnych i 87 km ścigania czołową piątkę tworzą załogi Marczyk/Gospodarczyk, Grzyb/Binięda (+25,6 s), Matulka/Syty (+29 s), Szeja/Szeja (Skoda Fabia RS Rally2, +45,4 s) oraz Kołtun/Pleskot (+48 s).
Gdyby Rajd Śląska zakończył się z taką kolejnością w czołówce, to o losach tytułu mistrzowskiego zdecydowałby Power Stage – finałowy, dodatkowo punktowany odcinek rajdu. Aby świętować mistrzostwo już w Rajdzie Śląska Matulka i Syty musieliby zdobyć co najmniej punkt więcej od Grzyba i Biniędy. Na Power Stage punktuje pięć najszybszych załóg, zgodnie ze schematem 5-4-3-2-1.

MILLERS OILS HRSMP: LUBIAK LEPSZY NIŻ SUBARU
W Millers Oils HRSMP na najlepszej drodze do zwycięstwa są Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski (Porsche 911). Z pierwszych ośmiu oesów Rajdu Śląska, ten duet wygrał aż pięć, w tym również otwierające zawody starcie w Katowicach. W efekcie w niedzielny poranek Lubiak i Dachowski wyjadą z serwisu z ponad minutową przewagą nad najbliższymi rywalami. Są nimi Marcin Majcher i Mateusz Adamski w Subaru Legacy 4WD Turbo. Majcher, bardziej niż na ściganiu Lubiaka, skupi się zapewne na tym, by utrzymać za sobą Marcina Kwaśnego (Subaru Impreza GT, +1:12,0 s). Kierowca pilotowany przez Michała Trelę spadł z drugiego na trzecie miejsce na zakończenie sobotniego etapu – po odcinku Superauto.pl Stadion Śląski.
Lubiak i Dachowski to jednocześnie liderzy w klasie B1 (rajdówki z lat 1970-1992, z silnikami o pojemności pow. 2000 cm3). Z kolei w B2 (roczniki od 1970 do 1992, do 2000 cm3) najwyżej sklasyfikowani są Piotr Gadomski i Bartłomiej Męka (Opel Kadett GSI 16V). Filip Stopa i Piotr Szadkowski są na pierwszym miejscu w klasie C1 (roczniki od 1991 do 2000, pow. 2000 cm3), a zmagania w klasie C2 w najlepszych nastrojach zakończyli Jan Sikorski z Markiem Kaczmarkiem (Citroen Saxo VTS).
Krzysztof Święcicki i Jarosław Ciesielski (Peugeot 106) jak na razie są bezkonkurencyjni w gronie załóg z klasy Historic Open -2000. Majcher z Adamskim są liderami Historic Open +2000. W niedzielę stawka Millers Oils HRSMP pokona te same oesy co uczestnicy RSMP.

NIEDZIELA BEZ SERWISU
Harmonogram niedzielnego (21 września) etapu Rajdu Śląska tworzą trzy odcinki specjalne na południu województwa. Na każdym z nich ich załogi zmierzą się dwukrotnie.
Etap rozpocznie rywalizacja w Marklowicach Górnych, gdzie zlokalizowano oes o długości 11,45 km. Jego start zaplanowany jest na godz. 9 i 12:40. Z tej miejscowości załogi przemieszczą się do Kiczyc, gdzie czeka ich rywalizacja na dystansie 9,7 km – odpowiednio od godz. 10 i 13:40.
Zamykającym pętlę, a co za tym idzie – również finałowym odcinkiem rajdu – będzie próba Województwo Śląskie. Liczącą 10,5 km trasę wytyczono w malowniczej okolicy miejscowości Ochaby i Wiślica. Pierwszy przejazd ruszy o 10:40. Drugi o 14:20 i będzie rozegrany jako Power Stage, czyli odcinek specjalny, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
W przerwie między pętlami rajdowe załogi pojawią się pod Carbonarium w Jastrzębiu-Zdroju Moszczenicy, gdzie zlokalizowana będzie strefa zmiany opon (od 12:10).
Ceremonia zakończenia zawodów i wręczenia pucharów już tradycyjnie odbędzie się na błoniach Superauto.pl Stadionu Śląskiego – w niedzielę, 21 września od 16:45.

Rajd Śląska – klasyfikacja po OS 8:
- Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 49:41,6
- Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +25,6 s
- Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +29,0 s
- Szeja/Szeja (Škoda Fabia RS Rally2) +45,4 s
- Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +48,0 s
- Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2) +2:08,6 s
- Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +3:36,2 s
- Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +4:04,4 s
- Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) +5:03,3 s
- Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2) +5:07,6 s
Rajd Śląska – klasyfikacja HRSMP po OS 8:
- Lubiak/Dachowski (Porsche 911 Carrera RS) 56:14,4
- Majcher/Adamski (Subaru Legacy RS) +1:07,4 s
- Kwaśny/Trela (Subaru Impreza GC8) +1:12,0 s
- Stopa/Szadkowski (BMW M3 E36) +2:11,8 s
- Łusiak/Jurgała (Ford Escort Cosworth) +5:12,7 s
- Olchawski/Bosek (Audi Quattro S1) +7:00,7 s
- Święcicki/Ciesielski (Peugeot 106) +9:14,6 s
- Sikorski/Kaczmarek (Citroën Saxo VTS) +11:46,6 s
- Gadomski/Męka (Opel Kadett GSI) +17:25,9 s
- Skrzypek/Pogoda (Fiat Ritmo) +18:17,6 s
Rajd Śląska – informacje:
Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią Rajdowego Pucharu Europy (FIA ERT). Już w kolejnym sezonie Rajd Śląska był finałową rundą mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie. Wyniki rywalizacji na Śląsku zdecydowały o losach tytułu, a nowych mistrzów Europy uhonorowano na Superauto.pl Stadionie Śląskim. W 2025 roku Rajd Śląska ponownie należy do kalendarza FIA ERT. Oprócz tego zawody są także rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (runda 6/7), Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (runda 5/6) oraz Rajdowych Mistrzostw Południa (runda 5/8).
Honorowy patronat nad zawodami objęli Wojciech Saługa – Marszałek Województwa Śląskiego, Kazimierz Karolczak – Przewodniczący Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii oraz Marcin Krupa, Prezydent Katowic, a także Janina Żagan, Starosta Cieszyński.
Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie i Superauto.pl Stadion Śląski.
Współgospodarzem wydarzenia jest miasto Katowice.
Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko–Zagłębiowska Metropolia. Marka Diverse to partner techniczny zawodów. Do grona partnerów rajdu należą także firmy Tauron Park Śląski, Time4 oraz Toyota Dobrygowski Rybnik.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.