RSMP: Szejowie prowadza po pierwszym dniu rajdu
Pierwszy dzień ścigania na trasach Rajdu Śląska 2023 przyniósł zaciętą rywalizację o prowadzenie w zawodach. Na koniec dnia zwycięsko wyszli z niej Jarosław i Marcin Szejowie, ale ich przewaga nad kolejną załogą wynosi zaledwie 0,9 s.
Już od pierwszych sobotnich odcinków Rajd Śląska 2023 dostarczył nam emocjonującej rywalizacji. Na listę zwycięzców oesów wpisali się kolejno Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5), Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) oraz Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Hyundai i20 R5). Po pierwszej pętli na prowadzeniu był Wróblewski, ale Poloński był zaledwie 0,2 s. za jego plecami.
Drugi przejazd odcinka Gmina Jasienica zakończył się remisem. Na 15,3-kilometrowej próbie Wróblewski i Poloński zanotowali identyczny czas i różnica miedzy nimi w klasyfikacji generalnej rajdu pozostała taka sama. Na trzecią pozycję, kosztem Łukasza Byśkiniewicza i Daniela Siatkowskiego (Skoda Fabia Rally2 Evo) awansowali bracia Szejowie.
Na próbie Hażlach pech dopadł Polońskiego – kierowca Volkswagena uszkodził samochód i musiał wycofać się z rywalizacji. Dzięki temu Wróblewski i Wróbel – najszybsi na tym oesie – umocnili się na prowadzeniu. Na drugą pozycję awansowali Byśkiniewicz i Siatkowski (+9,7 s.), a na trzecim miejscu utrzymali się Szejowie (+11,2 s.).
Odcinek Jastrzębie-Zdrój przyniósł kolejne przetasowania. Doskonałym czasem błysnęli walczący o tytuł mistrzowski Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo). Zwycięstwo na tym oesie pozwoliło im awansować na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu. Dotychczasowi lider rajdu nie będzie dobrze wspominał tego oesu – kłopoty z samochodem i strata 19 s. zepchnęły go na trzecie miejsce w rajdzie (+5,9 s.). Z pecha Wróblewskiego skorzystał Szeja, który na tej próbie wykręcił drugi czas i w klasyfikacji rajdu awansował na pierwszą pozycję, o 0,3 s. przed Byśkiniewiczem.
Sobotni etap zakończyła widowiskowa, 1,5-kilometrowa próba pod Stadionem Śląskim. Najlepszy czas na tym odcinku zanotowali Szejowie, pokonując o 0,6 s. Byśkiniewicza. Trzeci czas zanotowali Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo).
Po siedmiu odcinkach specjalnych w Rajdzie Śląska prowadzą Jarosław i Marcin Szejowie. Tuż za nimi, ze stratą 0,9 s. plasują się Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim. Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel zakończyli sobotnie zmagania na trzecim miejscu (+8,3 s.). Czwarty jest Grzyb z Biniędą, a pierwszą piątkę zamykają Płachytka i Fiołek.
W klasie Rally3 prowadzenie od początku rajdu utrzymują Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3) mają do nich aż 2 minuty straty. Porsche 911 GT3 Cup było najszybszym samochodem napędzanym na jedną oś. Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski o 1 min i 43 s. wyprzedzili Huberta Kowalczyka i Jarosława Hryniuka jadących Peugeotem 208 Rally4. Kowalczyk po pierwszym dniu prowadzi w klasie 4, z przewagą 36,5 s. nad Gracjanem Prędką i Michałem Jurgałą (Peugeot 208 Rally4).
Po superoesie pod Stadionem Śląskim zawodnicy będą mogli dokonać napraw w swoich samochodach i odstawią je do Parku Zamkniętego, z którego rano wyjadą na niedzielne odcinki. Drugi etap będzie składać się z dwóch, pokonywanych dwukrotnie oesów – liczącej 11,4 km próby Ochaby i 15,3-kilometrowego OS Kiczyce. Ostatni przejazd tej próby będzie dodatkowo punktowany jako Power Stage. Meta i etapu i całego rajdu jest zaplanowana na 16:30 – rampa będzie zlokalizowana na Stadionie Śląskim w Chorzowie.
Klasyfikacja Rajdu Śląska po I dniu:
1. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) 56:43,1
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 0,9 s
3. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 8,3 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 15,4 s
5. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 16,6 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2 MkII) + 40,3 s
7. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 1:26,2 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3 Cup) + 2:11,3 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) + 2:36,3 s
10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) + 3:06,3 s
Rajd Śląska 2023 – informacje:
Honorowy patronat nad zawodami objął Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego.
Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.
Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a honorowy patronat nad zawodami objął Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Partnerem wydarzenia jest miasto Katowice, a honorowy patronat nad zawodami objął Marcin Krupa, Prezydent Miasta Katowice.
Partnerem wydarzenia jest miasto Bielsko-Biała.
Rajd Śląska organizowany jest we współpracy z powiatami cieszyńskim, pszczyńskim, bielskim i bieruńsko-lędzińskim, miastem Jastrzębie-Zdrój, a także gminami: Skoczów, Jasienica, Hażlach, Pawłowice, Strumień i Dębowiec.
Rajd Śląska sponsorują Silesia Oil sp. z o.o. – producent olejów marki AVIA, Febi Bilstein oraz FOB-Decor.
Sponsorem tytularnym HRSMP jest Motul. Partnerem medialnym zawodów jest Motowizja. Wyłącznym patronem radiowym wydarzenia jest radio RMF i RMF Maxx.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.