13 października 2024

Przetasowania w czołówce – Rajd Śląska ma nowych liderów

Trzy odcinki specjalne pozostały do zakończenia rywalizacji w Rajdzie Śląska, a co za tym idzie – w sezonie mistrzostw Europy i Polski. Podczas finałowej pętli prowadzenia w klasyfikacji zawodów bronić będą Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2). Włosi przejęli prowadzenie po zwycięstwie na oesie Województwo Śląskie (11,87 km), zamykającym poranną pętlę.

Rywalizacja w Rajdzie Śląska – finałowej rundzie mistrzostw Europy i Polski wchodzi w kluczową fazę. Po sobotnim etapie liderami byli Nowozelandczycy – Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20N Rally2). Na ośmiu pierwszych odcinkach broniący tytułu duet wypracował 6,8 s przewagi nad załogą Mabellini/Lenzi. Trzecią pozycję zajmowali Simone Tempestini i Francesca Maior (Skoda Fabia RS Rally2) z Rumunii, którzy w sobotnie popołudnie z trzeciego miejsca strącili Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka (Skoda Fabia RS Rally 2) – najlepszą z polskich załóg.

W harmonogramie niedzielnego, finałowego etapu Rajdu Śląska przewidziano trzy odcinki specjalne, każdy pokonywany dwukrotnie. Po krótkim porannym serwisie na Stadionie Śląskim, podczas którego kluczową kwestią był wybór opon na pierwszą pętlę, zawodnicy ruszyli na odcinek Marklowice Górne (11,46 km).

Z serwisu załogi mogą zabrać maksymalnie sześć kół, w tym dwa zapasowe, uwzględniając charakterystykę oesów, prognozy pogody oraz indywidualne preferencje. Część zespołów spodziewała się deszczu, więc ich mechanicy przygotowali samochody do jazdy po mokrym asfalcie, a do bagażnika włożyli opony deszczowe.

Deszcz faktycznie wtrącił swoje trzy grosze do porannej rywalizacji. Przelotne opady przeszły nad trasą kolejnych oesów – Hażlach (17,45 km) oraz Województwo Śląskie (11,87 km), co spowodowało, że warunki stały się nieprzewidywalne i niejednorodne. Część załóg trafiła na mokry asfalt, a część skorzystała z lepszej przyczepności gdy asfalt nieco przeschnął.

Decydujący oes Województwo Śląskie

W Marklowicach Górnych było jeszcze sucho, a najlepszym czasem popisali się Jon Armstrong i Eoin Treacy (Ford Fiesta Rally2). Dla Irlandczyków był to trzeci wygrany odcinek w Rajdzie Śląska. Wiceliderzy zawodów – Mabellini i Lenzi stracili sekundę i zajęli drugie miejsce. 2,5 s dłużej trasę pokonywali Paddon i Kennard, utrzymując prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Oesowy triumf pozwolił Armstrongowi awansować na czwartą pozycję, kosztem duetu Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2). Trzecie miejsce, zwolnione przez Tempestiniego i Maior, przejęli Marczyk i Gospodarczyk. Rumuńska załoga wypadła z trasy na OS 9 i zakończyła rywalizację w imprezie pod patronatem Wojciecha Saługi, marszałka województwa śląskiego.

Armstrong powtórzył sukces na oesie Hażlach, na którym również zanotował najlepszy czas, pokonując Paddona o 3,8, a Mabelliniego o 4,6 sekundy. Piąty rezultat osiągnęli Marczyk i Gospodarczyk, tracąc przez to trzecie miejsce na rzecz Irlandczyków. 

Najtrudniejsze, najbardziej nieprzewidywalne warunki panowały na zamykającym pętlę oesie Województwo Śląskie wytyczonym w miejscowości Kiczyce. Właśnie tam atak przypuścił Mabellini, pokonał Paddona aż o 8 sekund i przejął prowadzenie w rajdzie. Marczyk zrewanżował się Armstrongowi – wywalczył trzeci czas i wrócił na podium w generalce zawodów.

Trzy poranne próby nie przyniosły zmian w czołowej trójce klasyfikacji rundy mistrzostw Polski. W tej rozgrywce prowadzą Marczyk z Gospodarczykiem. Za nimi są Grzyb i Binięda (Skoda Fabia RS Rally2, +34,9 s) oraz bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:10,2 s), którzy jadą bardzo ostrożnie i dojrzale, ponieważ utrzymanie tego wyniku daje im tytuł mistrzów Polski, niezależnie od wyników rywali.

Bezpieczna gra Paddona

 Na odcinku Województwo Śląskie kilka razy niemal wypadliśmy z drogi. Trudno było złapać rytm i odpowiednie tempo, bo warunki zmieniały się co chwilę – komentował Jon Armstrong, czwarty w klasyfikacji Rajdu Śląska.

 Hażlach był najtrudniejszym odcinkiem Rajdu Śląska. Czułem się jak na Rajdzie Barum (czeska runda ME – przyp. red.), który słynie z niezwykle wymagających oesów. Na ostatni oes założyłem opony na krzyż – dwie deszczowe i dwa slicki, co okazało się dobrą kombinacją – opowiadał Mabellini, nowy lider rajdu.

–Jazda w deszczu była nieco stresująca, szczególnie że nie chcemy ryzykować i gramy bezpiecznie – wyjaśniał Paddon.

– Ostatni oes w pętli był już w 70 procentach suchy. Wiatr powodował, że asfalt przesychał, więc każda kolejna załoga miała już coraz lepsze warunki – mówił Marczyk.

Najszybszą załogą w samochodzie Rally3 są Szwedzi – Mille Johansson i Johan Gronvall (Ford Fiesta Rally3). Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz przewodzą tej klasyfikacji w ramach rundy krajowego czempionatu. W gronie zawodników w samochodach z napędem na jedną oś prowadzą Calle Carslber i Jorgen Eriksen (Opel Corsa Rally4). Na ostatniej prostej w drodze do tytułu mistrzów Polski w klasyfikacji 2WD są Michał Chorbiński i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4), prowadzący w krajowej „ośce”.

Rajd Śląska – klasyfikacja FIA ERC po OS 11 (Województwo Śląskie):

  1. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Skoda Fabia RS Rally2) +1:20:16,5 s
  2. Paddon/Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20N Rally2) +1,0 s
  3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +46,4 s
  4. Armstrong/Treacy (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +51,8 s
  5. Franceschi/Malfoy (FRA/FRA, Skoda Fabia RS Rally2) +1:05,4 s
  6. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally 2) +1:21,3 s
  7. Bonato/Bolloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +1:40,7 s
  8. Szeja/Szeja (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 Evo) +1:56,6 s
  9. Gabryś/Syty (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:58,5 s
  10. Byśkiniewicz/Siatkowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +2:18,0 s

Rajd Śląska – klasyfikacja RSMP po OS 11 (Województwo Śląskie):

  1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) 1:21:02.9 s
  2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally 2) +34.9 s
  3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1:10.2 s
  4. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +1:12.1 s
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1:31.6 s
  6. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +2:01.6 s
  7. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:04.4 s
  8. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3) +3:37.4 s
  9. Krotoszyński/Martynek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4:05.2 s
  10. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4:46.1 s

===================================================================

Rajdowe Mistrzostwa Europy (FIA ERC) – informacje:

To najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC, seria w tej dyscyplinie. W tym roku rozpoczął się 72. już sezon Rajdowych Mistrzostw Europy. Pierwszy przeprowadzono w 1953 roku. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza tych prestiżowych rozgrywek, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie.

Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Po trzy tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.

Kalendarz tegorocznej odsłony mistrzostw Europy tworzy osiem rund:

  • Rajd Węgier (12-14 kwietnia, szuter)
  • Rajd Wysp Kanaryjskich (2-4 maja, asfalt)
  • Królewski Rajd Skandynawii (Szwecja, 13-15 czerwca, szuter)
  • Rajd Estonii (5-7 lipca, szuter)
  • Rajd di Roma Capitale (Włochy, 26-28 lipca, asfalt)
  • Rajd Barum (Czechy, 16-18 sierpnia, asfalt)
  • Rajd Ceredigion (Wielka Brytania, 30 sierpnia – 1 września, asfalt)
  • Rajd Śląska (11-13 października, asfalt)

Rajd Śląska – informacje:

Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.

Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.

Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.

Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Miasto Katowice jest współgospodarzem wydarzenia, a marka MOYA to partner Rajdu Śląska. Współorganizatorem zawodów jest Stadion Śląski w Chorzowie.

Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.

Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.