13 października 2024

Mabellini zwycięża w Rajdzie Śląska, Paddon i Szeja z tytułami

Wszystko już jasne! Drugi przejazd odcinka Województwo Śląskie (11,78 km) zakończył rywalizację w Rajdzie Śląska – finałowej rundzie mistrzostw Europy (FIA ERC) i Polski (RSMP). W zawodach zwyciężyli Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2). Dla Włochów to pierwszy w karierze triumf w rundzie europejskiego czempionatu. Trzecie miejsce zajęli Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20N Rally2, +19,8 s).

Nowozelandczycy pokonali blisko 18 tys. km, by wziąć udział w Rajdzie Śląska, a dzięki punktom zdobytym w Polsce po raz drugi z rzędu zdobyli tytuł mistrzów Europy. Na trzecim miejscu sezon FIA ERC zakończyli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), czwarta załoga Rajdu Śląska. Wielki sukces odnieśli także bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga z Ustronia wywalczyła trzecie miejsce w klasyfikacji rundy krajowego czempionatu, które dało im pierwszy w karierze tytuł mistrzów Polski.

Na niedzielę zaplanowano rywalizację na trzech próbach sportowych: Marklowice Górne (11,46 km), Hażlach (17,45 km) i Województwo Śląskie (11,87 km). Każdy z wymienionych oesów zawodnicy pokonywali dwukrotnie. Drugie starcie na próbie Województwo Śląskie rozegrano jako Power Stage, a więc oes, na którym pięć najszybszych załóg zdobywało dodatkowe punkty do klasyfikacji FIA ERC i RSMP.

W finałowym etapie Rajdu Śląska dramaturgię podkręciła pogoda. Deszcz zmoczył dwa z trzech odcinków porannej pętli. W zmiennych, wymagających warunkach najlepiej poradzili sobie Armstrong i Treacy oraz Andrea Mabellini z Virginią Lenzi. Irlandczycy triumfowali na dwóch pierwszych próbach, a Włosi zapisali na swoje konto oes Województwo Śląskie i wyszli na prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Przed rozpoczęciem drugiej pętli deszcz rozpadał się na dobre, więc podczas przerwy na zmianę kół w Jastrzębiu-Zdroju większość zawodników wybrała opony deszczowe. Najlepszy użytek zrobili z nich Armstrong i Treacy, którzy zdominowali końcówkę Rajdu Śląska, wygrywając trzy ostatnie oesy. Świetna jazda pozwoliła im awansować na drugie miejsce i po raz pierwszy w karierze ukończyć rundę FIA ERC na podium. Hayden Paddon i John Kennard nie musieli forsować tempa, by osiągnąć swój cel, jakim był drugi w karierze tytuł mistrzów Europy. Trzecie miejsce jakie zajęli w Rajdzie Śląska wystarczyło im do tego z nawiązką.

Puchary za zwycięstwo w Rajdzie Śląska odebrali Mabellini i Lenzi. Włosi wygrali tylko jeden odcinek specjalny, ale jechali równo i skutecznie. Rajd Śląska to pierwsza runda mistrzostw Europy, w której ten duet stanął na najwyższym stopniu podium.

W ośmiu rundach Paddon i Kennard zgromadzili łącznie 145 punktów, z czego 21 zdobyli na Śląsku. Wicemistrzami Europy zostali Mathieu Franceschi i Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2, 124 pkt), piąta załoga Rajdu Śląska. Najniższy stopień podium w sezonie FIA ERC wywalczyli Polacy – Marczyk i Gospodarczyk (109 pkt).

W klasyfikacji ERC4 (samochody z napędem na jedną oś) triumfował szwedzko-norweski duet Calle Carlberg/Jorgen Eriksen (Opel Corsa Rally4). Puchar za zwycięstwo w kategorii ERC3, przeznaczonej dla załóg w rajdówkach Rally3, odebrali Szwedzi – Mille Johansson i Johan Gronvall (Ford Fiesta Rally3).

Szejowie najlepsi w Polsce

Rajd Śląska wyłonił również tegorocznych mistrzów Polski. Zostali nimi bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga z Ustronia przystępowała do Rajdu Śląska jako liderzy punktacji. Szejowie mieli 21 punktów przewagi, a do przypieczętowania tytułu wystarczyło im zajęcie trzeciego miejsca. Ten plan zrealizowali z dużym zapasem. Przez cały rajd zachowali zimne głowy, kontrolowali tempo, unikali błędów i na mecie w Chorzowie cieszyli się z pierwszego w karierze tytułu mistrzów kraju.

Z sześciu rozegranych w tym sezonie rund RSMP, Szejowie pięć ukończyli na podium, w tym dwie – Valvoline Rajd Małopolski oraz Marma 33. Rajd Rzeszowski – na najwyższym stopniu. Łącznie zdobyli 166,5 pkt. Za nimi uplasowali się obrońcy tytułu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (149 pkt), a trzecie miejsce w mistrzostwach Polski wywalczyli Zbigniew Gabryś i Damian Syty (135,5 pkt).

W klasyfikacji RSMP Rajd Śląska wygrali Marczyk i Gospodarczyk przed Grzybem i Biniędą (+1:31,8 s) i Szejami (+1:52,2 s).

W gronie załóg w samochodach napędzanych na jedną oś zwycięstwo odnieśli Michał Chorbiński i Patryk Kielar, dzięki czemu zostali mistrzami Polski w klasyfikacji 2WD. Z kolei w klasie 3 najszybsi byli Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3). Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk zajęli drugą pozycję, co wystarczyło im do przypieczętowania tytułu w tej kategorii.

Mistrz poczuł ulgę

Pierwsze zwycięstwo w rundzie FIA ERC smakuje wspaniale! Ostatni odcinek to było najdłuższe 11 km w moim życiu. Dziękuję wszystkim, którzy byli z nami w tej niesamowitej podróży. Niedawno jeździliśmy samochodem Rally5, potem Rally4, a teraz dysponujemy najlepszą rajdówką, jaką można się ścigać w mistrzostwach Europy – mówił na mecie Andrea Mabellini.

W takich chwilach emocje biorą górę. Bardzo się staraliśmy, żeby wejść na ten poziom i osiągnąć tempo, które pozwala na ukończenie rundy mistrzostw Europy na podium – komentował Jon Armstrong.

Co za ulga! Ten sezon składał się z dwóch różnych części, ale dzięki determinacji całego zespołu osiągnęliśmy cel. W połowie sezonu byliśmy trochę zniechęceni, ale nie poddaliśmy się. Dziękuję całej ekipie i wszystkim rodakom, którzy nam kibicowali – mówił Hayden Paddon, który na mecie finałowego oesu w Kiczycach świętował w gronie kibiców z Nowej Zelandii.

Nie wiem co powiedzieć, brak mi słów! Po prostu dziękuję wszystkim naszym partnerom, każdemu kto w nas wierzył i nas wspierał, bo to wspólny sukces – cieszył się Jarek Szeja, nowy mistrz Polski.

Cieszę się, że jesteśmy na mecie. Dałem z siebie wszystko na finałowym oesie. Nie był to dla nas idealny sezon. Brakowało mi pewności w jeździe, ale z drugiej strony – w każdy rajd włożyliśmy całe nasze serca. Mam nadzieję, że będziemy mogli ponownie walczyć o najwyższej pozycje w mistrzostwach Europy – mówił wzruszony Mikołaj Marczyk.

Rajd Śląska stanowił także rundę Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Zmagania w ramach tego cyklu zakończyły się w sobotę. Zwyciężyli Marcin Majcher i Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) i sięgnęli po tytuł w historycznym czempionacie.

W ramach Rajdu Śląska odbyła się również czwarta odsłona rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Południa – cyklu rajdów okręgowych, krótszych niż rundy RSMP. Zwycięsko z tej batalii wyszli Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Citroen DS3 THP). Zaledwie 1,8 sekundy stracili do nich Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (Peugeot 207 RC). Na trzecim miejscu finiszowali Marcin Kwaśny i Marcin Roik (Honda Civic VTi, +20,9 s).

Rajd Śląska 2024 – nieoficjalna klasyfikacja końcowa:

  1. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Skoda Fabia RS Rally2) 1:45:28,9 s
  2. Armstrong/Treacy (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +18,3 s
  3. Paddon/Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20N Rally2) +19,8 s
  4. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +24,1 s
  5. Franceschi/Malfoy (FRA/FRA, Skoda Fabia RS Rally2) +53,1 s
  6. Bonato/Bolloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +1:29,1 s
  7. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:55,9 s
  8. Szeja/Szeja (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:16,3 s
  9. Gabryś/Syty (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2:35,4 s
  10. Allen/Drew (GBR/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +2:45,9 s

Rajd Śląska – klasyfikacja końcowa RSMP:

  1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) 1:45:53,0 s
  2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally 2) +1:31,7 s
  3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:52,2 s
  4. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) +2:11,3 s
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:38,2 s
  6. Kołtun/Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) +2:39,9 s
  7. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:14,5 s
  8. Krotoszyński/Martynek (Skoda Fabia Rally2 evo) +5:52,8 s
  9. Laskowski/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3) +6:12,2 s
  10. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +6:24,0 s

Program Rajdu Śląska 2024:

Piątek, 11 października

18:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (ul. Dworcowa, Katowice)

20:05 – OS 1: Katowice (1,85 km)

Sobota, 12 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 96,74 km)

7:20 – serwis A: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)

9:00 – OS 2: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)

10:00 – OS 3:Ochaby (10,8 km)

11:00 – OS 4: Gmina Jasienica (19,78 km)

13:20 – serwis B: 30 min (Stadion Śląski, Chorzów)

15:15 – OS 5: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)

16:15 – OS 6:Ochaby (10,8 km)

17:15 – OS 7: Gmina Jasienica (19,78 km)

19:30 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km)

19:50 – serwis C: 45 min (Stadion Śląski, Chorzów)

Niedziela, 13 października (6 odcinków specjalnych, łącznie 81,56 km)

7:20 – serwis D: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)

8:55 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)

9:55 – OS 10: Hażlach (17,45 km)

11:05 – OS 11: Województwo Śląskie (Kiczyce, 11,87 km)

12:40 – strefa zmiany opon: 15 min (Carbonarium Moszczenica)

13:10 – OS 12: Marklowice Górne (11,46 km)

14:10 – OS 13: Hażlach (17,45 km)

16:05 – OS 14: Województwo Śląskie – Power Stage (Kiczyce, 11,87 km)

18:30 – zakończenie rajdu (Stadion Śląski, Chorzów)

Rajdowe Mistrzostwa Europy (FIA ERC) – informacje:

To najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC, seria w tej dyscyplinie. W tym roku rozpoczął się 72. już sezon Rajdowych Mistrzostw Europy. Pierwszy przeprowadzono w 1953 roku. Przez lata wiele polskich rajdów było zaliczanych do kalendarza tych prestiżowych rozgrywek, na czele z Rajdem Polski, czyli drugą – po Rajdzie Monte Carlo – najstarszą imprezą na świecie.

Sukcesy w mistrzostwach Europy odnosili również Polacy. Po trzy tytuły na swoim koncie mają kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego – urodzony w Dąbrowie Górniczej Sobiesław Zasada i pochodzący z Ustronia Kajetan Kajetanowicz.

Kalendarz tegorocznej odsłony mistrzostw Europy tworzy osiem rund:

  • Rajd Węgier (12-14 kwietnia, szuter)
  • Rajd Wysp Kanaryjskich (2-4 maja, asfalt)
  • Królewski Rajd Skandynawii (Szwecja, 13-15 czerwca, szuter)
  • Rajd Estonii (5-7 lipca, szuter)
  • Rajd di Roma Capitale (Włochy, 26-28 lipca, asfalt)
  • Rajd Barum (Czechy, 16-18 sierpnia, asfalt)
  • Rajd Ceredigion (Wielka Brytania, 30 sierpnia – 1 września, asfalt)
  • Rajd Śląska (11-13 października, asfalt)

Rajd Śląska – informacje:

Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.

Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.

Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.

Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Miasto Katowice jest współgospodarzem wydarzenia, a marka MOYA to partner Rajdu Śląska. Współorganizatorem zawodów jest Stadion Śląski w Chorzowie.

Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.

Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.