11 października 2024

FIA ERC: Franceschi najszybszy w kwalifikacjach

Francuski duet Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2) był najszybszy na próbie GZM (3,05), która stanowiła odcinek kwalifikacyjny przed Rajdem Śląska – finałową rundą mistrzostw Europy i Polski. Czasy uzyskane w kwalifikacjach decydują o tym, kto będzie miał najlepszą pozycję startową do sobotnich odcinków specjalnych.

Choć wyniki odcinka kwalifikacyjnego nie liczą się do klasyfikacji generalnej zawodów, to mogą mieć znaczenie dla losów rywalizacji. Zgodnie z regulaminem cyklu, na podstawie rezultatów uzyskanych w kwalifikacjach określana jest kolejność w jakiej czołowi zawodnicy ruszają do oesów podczas pierwszego etapu rajdu.

Ma to największe znaczenie podczas rajdów szutrowych, w których pierwsze załogi „czyszczą” trasę z luźnego szutru i piachu, co sprawia, że kolejni zawodnicy mają lepszą przyczepność i mogą uzyskiwać nieco lepsze czasy.

Z kolei w rundach asfaltowych – takich jak Rajd Śląska – lepiej jest jechać na początku stawki, ponieważ warunki na trasie pogarszają się z przejazdem każdej z załóg, szczególnie gdy pada deszcz. Stąd też odcinek kwalifikacyjny jest ważnym elementem rajdowej strategii.

Francuzi najlepsi w Zabrzu

Odcinek kwalifikacyjny GZM zaczerpnął swoją nazwę od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – pierwszego w Polsce związku metropolitarnego i partnera imprezy. Organizatorzy przygotowali trasę o długości 3,05 km wytyczoną w Zabrzu-Mikulczycach.

Z tym wyzwaniem najlepiej poradzili sobie wiceliderzy punktacji mistrzostw – Mathieu Franceschi/Andy Malfoy. Francuzi potrzebowali 1:43,1 s na pokonanie oesu GZM. – Dobrze się czułem na tym odcinku. To ostatni rajd w sezonie, więc chcę mieć frajdę z tego startu. Sięgnięcie po tytuł będzie bardzo trudne, więc chcę cieszyć się jazdą i pokazać dobre tempo. Cieszę się, że będę pierwszy na trasie, bo każda kolejna załoga będzie wyciągać błoto i brud na drogę – komentował Franceschi.

Drugi czas uzyskali Włosi – Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2), wolniejsi od zwycięzców o zaledwie 0,18 s. Najszybszymi z Polaków byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), walczący o tytuł wicemistrzów Starego Kontynentu. Dwukrotni triumfatorzy Rajdu Śląska osiągnęli czas o 0,389 s gorszy niż Mabellini i Lenzi.

Czwarty rezultat był efektem jazdy Nowozelandczyków – Haydena Paddona i Johna Kennarda (Hyundai i20N Rally2, +0,664 s) – obrońców tytułu i liderów klasyfikacji mistrzostw. W czołowej piątce zmieścili się jeszcze Jon Armstrong i Eoin Tracy (Ford Fiesta Rally2, +0,755 s).

Ósme miejsce zajęli bracia Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, +1,623 s). Liderzy punktacji mistrzostw Polski byli najszybsi ze stawki walczącej w RSMP. Na dziewiątej pozycji kwalifikacje zakończyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo, +1,810), a więc jedna z trzech załóg, która ma szanse wyprzedzić Szejów w wyścigu po tytuł.

Start i wieczorne show w Katowicach

Okazją do zobaczenia wszystkich samochodów rajdowych i krótkiej rozmowy z zawodnikami będzie uroczysty start rajdu na ulicy Dworcowej w Katowicach. Ceremonia rozpocznie się w piątek o godz. 18.

Współgospodarzem wydarzenia jest Miasto Katowice, więc kibiców w piątek czeka jeszcze kolejna atrakcja w stolicy województwa. Nieco ponad dwie godziny po ceremonii startu, w okolicach katowickiego Spodka rozpocznie się odcinek specjalny Katowice (1,85 km). Od godziny 20:05 widzów czeka spektakularne ściganie na zamkniętych i zabezpieczonych ulicach miasta.

Pierwszą próbę Rajdu Śląska będzie można obejrzeć także na antenie Motowizji oraz TVP Sport. Pierwsza ze stacji transmituje na żywo wszystkie odcinki specjalne polskiej rundy FIA ERC. Z kolei w TVP Sport widzowie będą mieli okazję zobaczyć odcinek Gmina Jasienica (w sobotę, 12 października od 11:00) oraz oes Województwo Śląskie, a więc finałową próbę rajdu, po której dowiemy się, kto został mistrzem Europy, a kto triumfował w krajowym czempionacie. Tę transmisję zaplanowano na niedzielę, od 16:05.

Do rywalizacji na ulicach Katowic załogi ruszać będą w odwróconej kolejności, co oznacza, że najszybsze i najmocniejsze samochody kibice zobaczą na końcu.

Z kolei w sobotę zawodnicy będą ruszać do poszczególnych oesów zgodnie z wynikami odcinka kwalifikacyjnego (poniżej).

Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Śląska 2024 – 8. rundą FIA ERC

1. Franceschi/Malfoy (FRA/FRA, Skoda Fabia RS Rally2) 1:43,989 s
2. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Skoda Fabia RS Rally2) +0,18 s
3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +0,389 s
4. Paddon/Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20N Rally2) +0,664 s
5. Armstrong/Treacy (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +0,755 s
6. Tempestini/Maior (ROU/ROU, Skoda Fabia RS Rally2) +0,972 s
7. Bonato/Bolloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +0,972 s
8. Szeja/Szeja (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1,623 s
9. Matulka/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1,81 s
10. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,143 s
11. Gabryś/Syty (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,575 s
12. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,828 s
13. Byśkiniewicz/Siatkowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +3,043 s
14. Evans/Jackson (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally2) +3,877 s
15. Kwiatkowski/Kozdroń (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +4,62 s

Rajd Śląska – informacje:

Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, od razu w randze rundy mistrzostw Polski – najważniejszej serii rajdowej w naszym kraju. W kolejnych latach impreza była sukcesywnie rozwijana – do stawki uczestników dołączyli zawodnicy w historycznych rajdówkach, Rajd Śląska wyłaniał nowych mistrzów Polski i zorganizowano spektakularne show – odcinek specjalny w centrum Katowic. W 2023 roku zawody zyskały międzynarodową rangę, stając się częścią rajdowego pucharu Europy. Zyskały także uznanie Światowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz promotora mistrzostw Europy, którego efektem jest awans Rajdu Śląska do Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) – drugiego najważniejszego cyklu na świecie.

Honorowy patronat nad zawodami objął Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.

Partnerem głównym Rajdu Śląska jest Województwo Śląskie.

Partnerem strategicznym Rajdu Śląska jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Partnerami wydarzenia są miasto Katowice i marka MOYA. Współorganizatorem wydarzenia jest Stadion Śląski w Chorzowie.

Partnerem wydarzenia jest także Ministerstwo Sportu, a zadanie dofinansowano ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Sportu i Turystyki.

Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie www.rajdslaska.pl, Facebooku @rajdslaska, Instagramie @rajd_slaska i Twitterze @RajdSlaska.