Co to są rajdy?

Czym są rajdy samochodowe?

W rajdach samochodowych rywalizują załogi złożone z kierowcy i pilota. Zawodnicy ścigają się wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli zamkniętych dla ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych, mało uczęszczanych fragmentach dróg. Między poszczególnymi odcinkami specjalnymi (tzw. oesami) załogi przemieszczają się drogami dojazdowymi – w otwartym ruchu, z poszanowaniem wszystkich przepisów prawa o ruchu drogowym.

fot. Marcin Hennek

Przebieg rajdu samochodowego wyznacza harmonogram, którego załogi muszą przestrzegać, tj. meldować się określonym czasie w określonych miejscach – tzw. punktach kontroli czasu. Odcinki specjalne rozgrywane są w pętlach, najczęściej od dwóch do pięciu oesów. Między poszczególnymi pętlami załogi zjeżdżają do parku serwisowego, zlokalizowanego najczęściej w bazie rajdu. Mechanicy mogą naprawiać samochody wyłącznie w parku serwisowym i mają na to wyznaczony czas – również określony w harmonogramie zawodów. Poza parkiem serwisowych rajdówki mogą być naprawiane wyłącznie przez kierowcę i pilota.

fot. Janusz Boruta

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje

RSMP to najważniejszy i najwyższy cykl rajdowy w Polsce. Zawodnicy walczą w nim o tytuł rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, a także o korony mistrzowskie w poszczególnych klasach. Najpopularniejsze kategorie samochodów rajdowych, którymi załogi ścigają się w RSMP, to m.in.:

  • R5 – w pełni wyczynowe samochody, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Auta napędzane są 1,6-litrowymi silnikami turbo o mocy około 280-300 KM, przenoszonej na wszystkie cztery koła. Samochody tej klasy to m.in.: Skoda Fabia R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 czy Hyundai i20 R5.
  • R2 – w pełni wyczynowe auta, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Te samochody napędzają silniki o maksymalnej pojemności 1600 cm3 (bez turbo) lub 1067 cm3 (z turbo) osiągające moc około 190-200 KM. W odróżnieniu od klasy R5, samochody R2 mają napęd tylko na przednie koła. Przykładami takich konstrukcji są m.in.: Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2.
  • Open N – do tej klasy zaliczane są tzw. samochody produkcyjne, czyli rajdówki będące seryjnymi wersjami sportowych modeli o ściśle ograniczonych możliwościach modyfikacji. Przykładami takich aut są Subaru Impreza oraz Mitsubishi Lancer. Oprócz tego, w tej klasie ścigają się też zawodnicy dysponujący samochodami typu Proto. Są to konstrukcje oparte najczęściej na podzespołach Mitsubishi Lancer w nadwoziach samochodów takich jak np. Ford Fiesta, Citroen C3. Auta Proto – choć podobne do samochodów klasy R5 są od nich mniej zaawansowane technicznie i wyraźnie wolniejsze.
fot. Janusz Boruta

W związku z epidemią COVID-19 w sezonie 2020 kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski składa się tylko z czterech rund:

  1. 6-8 sierpnia: MARMA 29. Rajd Rzeszowski (asfalt)
  2. 11-12 września: Rajd Śląska 2020 (asfalt)
  3. 2-4 października: 48. Rajd Świdnicki–Krause (asfalt)
  4. 16-18 października: Rajd Koszyc (Słowacja) (asfalt)

Rundy RSMP mają około 120 km odcinków specjalnych. Ten dystans najczęściej podzielony jest na 9-14 oesów. Pierwsza dziesiątka załóg każdej rundy RSMP zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzem Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

W ciągu ostatniej dekady w rywalizacji o tytuły Rajdowego Mistrza Polski świetnie radzili sobie kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego. Cztery tytuły mistrzowskie z rzędu wywalczył (2010, 2011, 2012 i 2013), pochodzący z Ustronia, Kajetan Kajetanowicz. Rok później mistrzostwo padło łupem urodzonego w Bielsku-Białej Wojtka Chuchały. Z kolei w sezonie 2015 najlepszym kierowcą rajdowym Polski został katowiczanin Łukasz Habaj.

fot. Janusz Boruta

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2020 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem ponownie objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy pięć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:

  1. 24-25 lipca: Rajd Ziemi Głubczyckiej
  2. 07-08 sierpnia: Rajd Rzeszowiak (w ramach Rajdu Rzeszowskiego)
  3. 11-12 września: Rajd Mikołowsko-Żorski (w ramach Rajdu Śląska)
  4. 13-14 listopada: Rajd Cieszyńska Barbórka
  5. 11-12 grudnia: Rajd Wisły

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska rozgrywane są w oparciu o regulamin rajdów okręgowych – krótszych i mniej wymagających zawodów przeznaczonych dla kierowców mniej doświadczonych lub takich, którzy dysponują mniejszym budżetem. O tytuł Rajdowego Mistrza Śląska w klasyfikacji generalnej można walczyć wyłącznie samochodami z napędem na jedną oś. W tym cyklu jest także klasa dla zawodników w samochodach z napędem 4×4, lecz są oni klasyfikowani wyłącznie w ramach tej klasy.

Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje

MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych.

W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund zostało przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonali te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach dając kibicom możliwość poczucia dawnej rajdowej atmosfery.

Sezon 2019 to dalszy rozwój mistrzostw. Każda z sześciu rund Motul HRSMP będzie rozgrywana w towarzystwie RSMP, a w kalendarzu nie zabrakło także najważniejszej rajdowej imprezy w naszym kraju – Rajdu Polski.

W 2020 r. tak jak wszystkie inne cykle, HRSMP musiało dostosować się do nowej rzeczywistości z COVID-19. Kalendarz tego cyklu składa się w tym roku z czterech rund.

Kalendarz Motul HRSMP 2020:

  1. 6-8 sierpnia: MARMA 29. Rajd Rzeszowski (asfalt)
  2. 11-12 września: Rajd Śląska 2020 (asfalt)
  3. 2-4 października: 48. Rajd Świdnicki–Krause (asfalt)
  4. 16-18 października: Rajd Koszyc (Słowacja) (asfalt)